Hur vill ni upplevas?

Grafisk design

En grafisk design är en visuell och illustrerande bild som kommer från idéer.
Det kan handla om att skapa en logotyp, ta fram layout för tryckmaterial, visualisera utställningar eller PR material. Det går även att visualisera en webbaserad lösning eller skapa ett budskap i en symbol eller ikon så alla ska kunna förstå. För att åstadkomma detta nyttjas en del designprogram och Mefix använder sig av Adobe-programmen såsom; InDesign, Illustrator och Photoshop.

Här nedan får ni veta mer om Grafisk formgivning, Grafisk profil, Logotyp, Bildredigering och Presentationer. 

Grafisk profil

Vad är en grafisk profil? Kortfattat så är det en manual för att underlätta er marknadsföring och kommunikation både internt som externt. Syftet är att samla instruktioner hur ni vill bli tolkade och på vilket sätt ni ska genomföra detta. Att ha en manual hur ni ska använda er logotyp, färger, bilder och typsnitt underlättar och förkortar arbetsprocessen för alla marknadsprojekt. På detta sätt får ni en enhetlig identitet och skapar igenkänning genom en konsekvent design.

Er grafiska profil kan vara oerhört detaljerad och strikt eller enbart övergripande och fungera som stöd för ert marknadsarbete. Oavsett hur ni sammanställer er profil så blir det tydligare för mottagaren och stärker ert varumärke.

Grafisk formgivning

Grafisk formgivare skapar skisser och prototyper så man får en visuell bild över hur det kan se ut innan allt är klart. Det är här som idéerna blir ”verklighet” och det säkerställer att man strävar åt samma håll och man får något att kommunicera kring. Som grafisk formgivare kombinerar man bilder, typsnitt och färger både för produkter samt digitala kanaler. Allt detta kan kombineras i en grafisk profil, på detta vis slipper man fundera varje gång hur man vill ha det utan har en manual med riktlinjer.

Exempel:

Logotyp

Om ni har en framtidsvision att gemeneman ska veta vilka ni är enbart via er logotyp eller symbol så gäller det att börja i tid! Se till att skapa en logotyp som identifierar er och som ni är nöjda med i åratal, att korrigera sin logotyp i senare skede är kostsamt och förvirrande.

Fundera ut om ni vill skapa en logotyp som består av symbol och text eller endera. Ett förslag är att man börjar med en symbol kombinerat med text, när symbolen är etablerad i din kundkrets kan man senare skala bort texten om man så önskar. Varumärkesberättelsen bör symboliseras i er logotyp både i färg och form.